Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Egyéb írások
2008. december 1.
Az állhatatlan
SzínKritika: Az élvezhetetlen

Csizmadia Tibor komolyan büntet Egerben. Ha pedig beváltja fenyegető szavait, akkor nem is utoljára. Márton László trilógiájának még csak a második részénél járunk. Messze még a vége.

A nagyratörő után, és annak fura sikerén felbuzdulva, szabad utat kapott Márton mesterhármasa Egerben. Ősbemutató ősbemutatót követ a Báthory Zsigmond és kora köré szőtt drámákból, csakhogy ez a próbálkozás próbára teszi a közönséget is. Márton László olyan darabot írt, melynek követése, végigülése tapsnyi erőt sem hagy a nézőben. A görög drámák statikus szerkezete, Shakespeare bravúros nyelvezete és korokon átívelő örök szentenciák segítenek minket a kétségbeesésbe, kétségkívül bravúrosan.
Képzeljük el azt a művet, ahol S. William legszellemesebb mondatai közt nincs szusszanásnyi idő, ahol a szöveg úgy tekereg, fickándozik, hogy minden vesszőnek helye és jelentése van, ahol az utalások utalásokra utalnak, a közlendő pedig a Világmindenség értelmétől a szerelem hiábavalóságáig terjed. Ezt tudja Márton László drámája, percenként ötször. Régiesen szólva: kicsit túl van írva, időben, nyelvezetben, üzenetben egyaránt. Mintha egy korcsolya versenyen mindenki tripla Szalhovot ugrana, aztán megint, megint és megint, 75-ször. Csak ámulnánk, hogy miket tud, de a közepe felé már kicsit unnánk és várnánk egy botlást. Az állhatatlan nem botlik, pedig ráférne. Csizmadia Tibor és az egri színészek mindent megtesznek, hogy emészthetővé csomagolják a művet. Igyekezetük annyira hatékony, mint okítás céljából ostyába tekerve lenyeletni valakivel egy terrabájtos winchestert. A színészek olyan alázattal, értelemmel adják elő az egymásba érő mono- és dialógokat, hogy annál szebben alig lehet. A rendező, hogy hadat üzenjen a statikának, néha hangosabban, néha halkabban, esetenként futva, vagy fekve mondatja ki az Univerzum bölcsességeit. Ennek a nagy akarásnak köszönhetően Az állhatatlan utat talál a mai kor emberéhez, ami egy mai drámától nem teljesen elvárhatatlan követelmény.
A színpadkép finom. Egy valaha szebb napokat látott – mondjuk – üzem lepusztult, rozsdás belsejében vagyunk, ahol mára csak mocskot, intrikát, cselt és bánatot gyártanak. A radiátoron kuporodva adnak-vesznek lelkeket, sorsokat. Ez a tér a három részre szakadt Magyarország. Egyszer a török Porta, egyszer a császári udvar kegyeit lesi és próbál túlélni. Ki ne venné az áthallásokat?
A nézőtér első hat sora áldozatául esik az üzemmenetnek, cserébe viszont a hátsó színpad nézőtérré avanzsál. A megoldás Csanády Judit munkáját dicséri. A jelmezek – Nagy Fruzsina remek munkái – kortalan kosztümök. Funkciójuk tökéletes, látványuk élményszámba megy.
Felmerül a kérdés, hogy szabad-e engedni írót 140-es IQ fölött publikálni? Vagy, hogy a szellemi bravúr transzferálható-e, a katarzist pedig pótolhatja-e az értelem tobzódása? A Márton-Csizmadia páros nem ad megnyugtató választ, hanem még több kétséget ébreszt. Nem könnyű kiiktatni a befogadót a színházból, de kedvére tenni sem egyszerű, mert nem elégszik meg az igénytelen semmiségekkel, de nem tud mit kezdeni a befogadhatatlan nagyságokkal sem.
1. A befogadhatatlan
Jók: Schruff Milán, Mészáros Máté, Nagy András, Kaszás Gergő, Venczel Valentin.
Weil Zoltán
Forrás: EgriSzín
2025. május
HKSzCsPSzV
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online