2010. március 28.
Monodráma Fabók Mariannal, Kern Andrással és Györgyi Annával
„A Színházi Világnap megteremi a lehetőséget, hogy a maga sokféleségében ünnepeljük a Színházat, amely nemcsak a szórakoztatás és az inspiráció forrása, hanem a világ minden táján képes a különböző kultúrájú emberek sokaságát egyesíteni.” – fogalmazott meg Judi Dench. Nagy-Britannia egyik legmegbecsültebb és legnépszerűbb színésznője írta idén a Színházi Világnapi Üzenetét, melyet Egerben a Jászai-díjas Bozó Andrea tolmácsolt a közönségnek tegnap este.
Ma délelőtt 11 órától Fabók Marianna mesél a legkisebbeknek A halhatatlanság országáról.
Gazdag népmesekincsünk mindegyike szimbolikusan az emberi Élet valós céljait, küzdelmes feladatait és az odáig vezető út nehézségeit tárja elénk. A halhatatlanság országa című mese főhősét az emberiség örök misztériuma hajtja: létezik-e az Örökélet - Halhatatlanság országa?
A királyfi hosszú útja során csodatevők segítségével végül célba ér. Sokáig mégsem tudja élvezni az időtlenséget, erős honvágya miatt visszatér meglátogatni apját, anyját. Ám míg ő Halhatatlanság országában néhány napot tölt el, addig a földön több ezer esztendő szalad el. Ezért szüleit sem találhatja meg, s az elárvult királyfira ekkor rátalál még az öreg Halál is. Végül a halhatatlanság országának királynője és a Halál küzd meg egymással a királyfiért...
Este 7 órától A kellékes, a kortárs német rendező, író és zeneszerző darabja, Parti Nagy Lajos bravúros átiratával, tulajdonképpen egyetlen hosszú monológ: egy színházi kellékes másfél órás "one man show"-ja. Az alaphelyzet a következő: a nézők egy üres, díszlet nélküli színpadot látnak. Rövidesen egy középkorú, munkaruhás férfi tol be egy kellékes kocsit, s rendezkedni kezd a kellékei között. Annyira el van foglalva a munkájával, hogy csak kis idő elteltével veszi észre a közönséget, s nem érti, hogyan engedhették be a publikumot, hiszen a mai előadás elmarad! A kínos helyzetet megoldandó a színház menedzsmentjének intézkedéséig megpróbálja a publikumot szórakoztatni, s mint egy nagyformátumú művész, az élete nagy színpadi pillanatát megélni. Parti Nagy Lajos magyar szövegének nagy erénye fantasztikus ritmusa, frappáns dramaturgiája: a hatásra kiélezett poénokat sokszor fájdalmasabb, szomorúbb emberi történetek kísérik. Az előadás során cserélődnek a hol elementáris, hol borongós anekdoták, színész-karikatúrák, megelevenedik a színház vonzó ellentmondásos világa. "És egyébként is: nagy marhaság, ez az egész színház-izé!"
21 órától Györgyi Anna Arnold Wesker: Annie, Anna, Annabella című darabját adja elő a stúdiószínpadon.
Takarítónő, diáklány, írónő. Három különböző karakter egy személyben. Hárman háromféleképpen látják az életet, az őket körülvevő világot. Mégis vannak közös problémáik, amelyekre választ keresnek: észreveszi-e az embert valaki, fontos-e egyáltalán valakinek? Vagy a világ mit sem törődik a munkába belefásult Annie-vel, a nőiességét kereső Annával, vagy a sikerre szomjazó Annabellával? Egy nagyszerű színésznő, Györgyi Anna formálja meg mindhárom figurát. A három női alak - noha társadalmi helyzetük különböző - nem választható el egymástól: a takarítónőben ugyanúgy jelen van az írónő bölcsessége, mint az írónőben a diáklány bizonytalansága, a diáklányban a takarítónő filozofálgató hajlama. És legfőképp mindhármukban a vágy, hogy megfejtsék az "édes, titokzatos élet" rejtélyét.
Gazdag népmesekincsünk mindegyike szimbolikusan az emberi Élet valós céljait, küzdelmes feladatait és az odáig vezető út nehézségeit tárja elénk. A halhatatlanság országa című mese főhősét az emberiség örök misztériuma hajtja: létezik-e az Örökélet - Halhatatlanság országa?
A királyfi hosszú útja során csodatevők segítségével végül célba ér. Sokáig mégsem tudja élvezni az időtlenséget, erős honvágya miatt visszatér meglátogatni apját, anyját. Ám míg ő Halhatatlanság országában néhány napot tölt el, addig a földön több ezer esztendő szalad el. Ezért szüleit sem találhatja meg, s az elárvult királyfira ekkor rátalál még az öreg Halál is. Végül a halhatatlanság országának királynője és a Halál küzd meg egymással a királyfiért...
Este 7 órától A kellékes, a kortárs német rendező, író és zeneszerző darabja, Parti Nagy Lajos bravúros átiratával, tulajdonképpen egyetlen hosszú monológ: egy színházi kellékes másfél órás "one man show"-ja. Az alaphelyzet a következő: a nézők egy üres, díszlet nélküli színpadot látnak. Rövidesen egy középkorú, munkaruhás férfi tol be egy kellékes kocsit, s rendezkedni kezd a kellékei között. Annyira el van foglalva a munkájával, hogy csak kis idő elteltével veszi észre a közönséget, s nem érti, hogyan engedhették be a publikumot, hiszen a mai előadás elmarad! A kínos helyzetet megoldandó a színház menedzsmentjének intézkedéséig megpróbálja a publikumot szórakoztatni, s mint egy nagyformátumú művész, az élete nagy színpadi pillanatát megélni. Parti Nagy Lajos magyar szövegének nagy erénye fantasztikus ritmusa, frappáns dramaturgiája: a hatásra kiélezett poénokat sokszor fájdalmasabb, szomorúbb emberi történetek kísérik. Az előadás során cserélődnek a hol elementáris, hol borongós anekdoták, színész-karikatúrák, megelevenedik a színház vonzó ellentmondásos világa. "És egyébként is: nagy marhaság, ez az egész színház-izé!"
21 órától Györgyi Anna Arnold Wesker: Annie, Anna, Annabella című darabját adja elő a stúdiószínpadon.
Takarítónő, diáklány, írónő. Három különböző karakter egy személyben. Hárman háromféleképpen látják az életet, az őket körülvevő világot. Mégis vannak közös problémáik, amelyekre választ keresnek: észreveszi-e az embert valaki, fontos-e egyáltalán valakinek? Vagy a világ mit sem törődik a munkába belefásult Annie-vel, a nőiességét kereső Annával, vagy a sikerre szomjazó Annabellával? Egy nagyszerű színésznő, Györgyi Anna formálja meg mindhárom figurát. A három női alak - noha társadalmi helyzetük különböző - nem választható el egymástól: a takarítónőben ugyanúgy jelen van az írónő bölcsessége, mint az írónőben a diáklány bizonytalansága, a diáklányban a takarítónő filozofálgató hajlama. És legfőképp mindhármukban a vágy, hogy megfejtsék az "édes, titokzatos élet" rejtélyét.
pcs