Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
29... - retro
2015. április 2.
Huszonkilenc... Gárdonyi Retro (ötvenhetedik fejezet)

Színházaink fele vidéken található. Ha arról beszélünk, hogy a színházak működése ellehetetlenül, akkor ez a folyamat vidéken sokkal súlyosabb következményekkel járhat, mint a fővárosban. A vidéki színházi létformát hosszú évek óta éli Gali László, aki hét évig volt igazgató-főrendező Debrecenben, aztán négy évvel ezelőtt megpályázta és elnyerte az egri színház vezetői posztját.

A rendszerváltás és a színházak létbizonytalansága

BIZAKODOM   Beszélgetés Gali Lászlóval    

     1990. 11. szám

Színházaink fele vidéken található. Ha arról beszélünk, hogy a színházak működése ellehetetlenül, akkor ez a folyamat vidéken sokkal súlyosabb következményekkel járhat, mint a fővárosban.

   A vidéki színházi létformát hosszú évek óta éli Gali László, aki hét évig volt igazgató-főrendező Debrecenben, aztán négy évvel ezelőtt megpályázta és elnyerte az egri színház vezetői posztját.

- Hogyan ítéli meg a vidéki színházak jelenlegi helyzetét?

- Szűkítsük le a kört! Beszéljünk az egri színházról! De úgy gondolom, amit a magam színházáról el tudok mondani, az máshol sem ismeretlen probléma.

- Akkor konkrétabban fogalmazok: milyen a közhangulat a színházán belül és kívül?

- Erre nem lehet egy szóval válaszolni. Ha arra utal, ami az elmúlt szezon végén történt - névtelenül terjesztett petíciók jelentek meg az utcán a színház állítólagos vagy tényleges belső problémáival kapcsolatban -, az elmúlt. Az évadok mindig bizakodással kezdődnek, folyik a munka, mindenkit foglalkoztatunk, egyszerre három darabot próbálunk. Ha viszont arra gondol, hogy létbiztonságban érzik-e magukat a színháziak, akkor korántsem tudok optimistán nyilatkozni.

- Mi a legfőbb oka a létbizonytalanság-érzetnek? A sokat emlegetett dotációs rendszer, az ebből adódó anyagi gondok vagy a rendszerváltás, az új önkormányzatok egyelőre kiszámíthatatlan viszonya a kultúrához?

- Ez is, az is, amaz is. Ezek egymástól elválaszthatatlan dolgok. A színházak lényegében négy csatornán jutottak eddig pénzhez: az úgynevezett fejkvóta, a produkciós támogatás, a tanácsok plusztámogatása és a jegybevételek útján. Egy színház működését tehát alapvetően a fenntartó város vagy megye és a színház kapcsolatának jellege határozza meg.

- Milyen ez a kapcsolata Gárdonyi Géza Színház esetében?

- E pillanatban jobb, mint korrekt. De ez bizonyos fejlődés eredménye. Amikor Egerbe kerültem, új színházat kellett megalapozni. A város és Heves megye közönsége igényelte a színházat, de senkinek nem volt tapasztalata abban, miként lehet és kell egy ilyen speciális kulturális intézmény működését megszervezni és irányítani. Egy tisztviselő érzékletesen úgy határozta meg ezt az új helyzetet, hogy a színház megjelenése a városban olyan hatású volt, mintha egy éhes tigris szabadult volna el körülöttük. A hivatalokban, a tanácsoknál többnyire jóindulattal fogadtak, de sokszor teljesen őrültnek néztek, amikor a színház működtetéséhez nélkülözhetetlen igényekkel rukkoltam elő. Hosszú idők ellett ahhoz, hogy elfogadják az illetékesek: a színház más, bonyolultabb intézmény, mint a többi kulturális vagy oktatási létesítmény. Az évek során minden partnerünk beletanult a színházirányítás és fenntartás sokrétű munkájába, és sok-sok harc s mindenekelőtt kölcsönös kompromisszumkötések után ma a kapcsolatunk mindőjükkel harmonikus. A színház minden jogosnak ítélt igényét maximálisan igyekeztek teljesíteni - mandátumuk utolsó percéig. Vezető partnereink tudták, hogy a közönség ragaszkodik a színházhoz, s érezték: ez a színház Egeré, a megyéé.

- Pontosítsunk: a városé vagy a megyéé?

- A színház - beszélgetésünk idejében - a Heves Megyei Tanács felügyelete alá tartozik, tehát megyei színház. Egy olyan viszonylag kis város, mint Eger, nem tudna fenntartani egy önálló társulattal rendelkező színházat. Ehhez bizonyos számú lakos kell, hiszen a lakosságnak csak kisebb hányada alkot színházi közönséget. Debrecenben körülbelül kétszázezer ember él, míg egész Heves megyében háromszázötvenezer. Ez, azt hiszem, egyértelmű adatpár; csak így mérhető össze a közönségbázis.

  - Úgy tudom, a közigazgatás tervezett reformja során több megyéből álló régiókat kívánnak szervezni. Ez hogyan érintené az egri színház jövőjét?

- Az elképzelések szerint Nógrád, Heves és Borsod megyéből állna a mi régiónk, amelyhez jelenleg egy nagy és egy kicsi színház tartozik. Félő, hogy aránytalanul részesülnénk a színházakra szánt összegből, hiszen általában a nagyobbnak több pénz jár, mint a kisebbnek. Holott a feladatok e pillanatban is majdnem azonosak. Nekünk tulajdonképpen hasznosabbnak tűnnék, ha, mondjuk, Szolnokkal kerülnénk egy régióba, s nem Miskolccal, azaz egy csaknem azonos nagyságrendű színházzal.

- Nem értem egészen az elosztási aránytalanság miatti aggályokat. A differencíálásnak számos más szempontja lehet, nem csak a méretek.

- Természetesen. De kérdés, hogyan értékelik majd például azt a tényt, hogy a miskolci színház zömmel a székhelyén játszik, a mienk viszont igen sokat tájol. Mi most is e három megye egész területén játszunk. Állandó fellépési helyünk, második otthonunk például Salgótarján. Másfelől: a megye városai már ma is önállóan döntenek arról, melyik színház előadásaira tartanak igényt s melyikére nem, sőt hogy egyáltalán szükségük van-e színházi produkcióra vagy sem. Ez a jelenség az önkormányzatok hivatalba lépése után csak kritikusabbá válhat. Arról nem is beszélve, hogy például a megye két városából, Hatvanból és Gyöngyösről nagyon sokan Pestre járnak színházba, hiszen annyi idő alatt, míg Egerbe autóznának, a fővárosban vannak. De ez persze független a régiókba szerveződéstől.

- Említette az önkormányzatokat. Mit vár a választások után?

- Új vezetők jönnek, nekik is, nekünk is egymáshoz kell csiszolódnunk, és újabb hosszú időre lesz szükség ahhoz, hogy ugyanolyan harmonikus kapcsolat alakuljon ki köztük és köztünk, mint amilyen a mostani helyzetet jellemzi. Biztos vagyok abban, hogy ez előbb-utóbb sikerülni fog. De akárkik kerüljenek is vezető pozícióba, a lényeg az, hogy ne diktálni akarjanak, hanem konzultálni; ne a színház feje felett, a színháziak véleményének meghallgatása nélkül döntsenek a színház sorsáról; ne akarjanak közvetlen vagy közvetett módon beleszólni a műsorpolitikába vagy a színház egyéb művészeti és belső ügyeibe, mert ezt következményeivel együtt már ismerjük, ne úgy merüljön fel a kérdés, hogy mire van inkább szükség: járdára vagy színházra...

- Higgyünk abban, hogy járdát is építenek, s a színházat sem zárják be.

- Színházak tucatját nem lehet bezárni! S színészek tucatjait nem lehet szélnek ereszteni! Ez képtelenség, ez nem lehet célja semmilyen józanul gondolkodó politikusnak!

- Ha minden színházat nem is lehet megszüntetni, néhányat igen. S nem titok, hogy amikor ez a verzió szóba jön, elsősorban az olyan kis színházakra gondolnak, amelyeknek jegybevétele a dotációhoz képest az elenyészőnél is kevesebb, illetve amelyeknek a fenntartására a helyi önkormányzatok, tehát a városiak nem képesek, és nem is lesznek képesek.

- Ebben a megállapításban burkoltan Egerre is céloz, de sem a magam, sem a többi színház nevében nem tudom elfogadni ezt az érvelést. Megint csak elsősorban a magam háza tájáról szólok. Ezt a színházat a közönség akarata hozta létre. Ezt nem figyelembe venni lehetetlen. A színház nem direkt hasznot hozó üzem. A színház - akárcsak a kultúra egésze - hosszú távon kamatozó befektetés. Nem lehet pillanatnyi érdekek és ellenérdekek, hasznossági számítgatások alapján kisöpörni egy város, egy megye kulturális életéből akár a színházat, akár más művészeti intézményt. Az egri színház például az óvodás korúaktól a felnőttekig minden korosztályra kiterjedő koncepcióval dolgozik. A bábelőadások, a gyerekelőadások, az ifjúsági produkciók és a felnőtteknek kínált előadások egymásra épülnek. Amikor Egerbe érkeztem, nagyon gyakran találkoztam olyan huszonévesekkel, akik még életükben nem voltak színházban. Ezt már most is egyre kevesebben mondhatják el, legalábbis a mi vonzáskörünkben. Eger iskolaváros, elképzelhetetlen, hogy a felnövő ifjúság ne kapjon színházi élményt. De ez nemcsak Eger esetében szempont, hanem az egész országban. Miközben a politikusok meghirdetik az Európához való felzárkózás parancsát, egyesek a még meglévő s távolról sem kielégítő színházi hálózat szűkítéséről vagy szétzilálásáról gondolkodjanak - ez elképesztő.

- De az vitathatatlan, hogy az adott struktúra megmerevedett, hogy racionálisabb gazdálkodásra lenne szükség, hogy rugalmasabb formációk kellenének. Nyilván ismeri azokat a szakmai és nem szakmai körökben egyaránt megfogalmazott véleményeket, amelyek a vidéki színházi struktúra átalakítására vonatkoznak...

- Hogy játsszunk en suite, s előadásainkkal járjunk városról városra... Erre gondol?

- Erre is, meg arra, hogy például három színház helyett csak kettő működne, de azok erős társulattal, s míg az egyik próbál, a másik a fennmaradó két színházban en suite jelleggel játszik. Aztán vetésforgószerűen helyet és funkciót cserélnek.

- Ez is képtelenség! Látszólag ugyan minden érv emellett szól, úgy tűnik, mintha racionálisabb és gazdaságosabb lenne. De! Hol lakik a játszó társulat, amikor a szomszéd városban van? Szállodában? A mai szállodaárak mellett?

- Az ottani színészházban.

- S beköltöznek éppen máshol dolgozó kollégáik szobájába, belefekszenek azok ágyába? S mit csinálnak a családjukkal, amely igen gyakran szintén a színészházban él? S míg az egyik színházban próbálnak, addig ott nincs előadás? Vagy ha van, hol lakik a játszó társulat? S most csak a gyakorlati, szervezési gondok elenyésző töredékét soroltam fel. Ismétlem: minden ilyen elképzelés komolytalan, nélkülözi az élő színház gyakorlati, tapasztalati ismeretét.

- Mi hát a megoldás?

- Semmiképpen nem az, hogy szétziláljuk a társulatokat. A művészi munka alapja a társulatokra épülő színház. S hogy ez a színház éljen és fennmaradjon, az egész társadalom, a nemzet érdeke. Ezt kellene felismerniük a politikusoknak, az önkormányzati vezetőknek. Mert ha nem ezt teszik, akkor a színház is oda jut, ahová rövid idő alatt a magyar film került.

- Ezzel egyetértve: milyenek a konkrét kilátásai az egri és a többi vidéki színháznak?

- Nagyon nehéz hónapok, talán évek elé nézünk. De én bizakodom.

Forrás: http://gardonyiszinhazblog.gportal.hu/
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online