Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Interjúk
2012. március 18.
Kossuth-díjat kapott Székely László díszlettervező

"Egy életmű összegzése a Kossuth-díj átvétele, amely örömteljes esemény számomra azért is, mert a magyar színházművészetben a díszlet- és jelmeztervezés mostohagyereknek számít" - mondta Székely László Jászai Mari-díjas díszlettervező, érdemes.

Székely László az indoklás szerint fantáziadús, alapos stílus- és drámatörténeti ismeretekről tanúskodó, a modern színpadtechnika eszközeit alkotó módon felhasználó látványos, formagazdag díszleteiért, a mesterség titkait tökéletesen ismerő, elhivatott művészi életpályája elismeréseként kapta a Kossuth-díjat. Elmondta: jelenleg több díszleten is dolgozik egyszerre, sok munkája van, már az 550. bemutatójánál tart külföldi munkáit is beleértve. Felidézte, hogy 1994-ben a három tenor (Pavarotti, Domingo, Carreras) Los Angeles-i fellépéséhez is készített díszletet. "Hál' Isten dolgozom, ez tart talpon" - fogalmazott. Mint mondta, Szolnokon Hunyady Sándor A három sárkány című darabjának bemutatójára készül, ezután Kolozsváron Donizetti A szerelmi bájital című operájához készít díszletet, emellett számos további felkérése van. Szólt arról, hogy ma már nem vállal egyszerre annyi munkát, mint korábban, a szakmai rangja is erre kötelezi. Rámutatott: a színházak ma nagyon rossz állapotban vannak, az épületek tönkremennek, a háttéripar megszűnőben, a kivitelező gárda szakemberei kihaltak. Pedig a színpadi látványban, kivitelezésben ma versenyben kell lenni a tévécsatornákkal - mondta, hozzátéve, hogy ha nem lenne ekkora szakmai gyakorlata, nagy bajban lenne e téren az egyre szűkösebb anyagi lehetőségek miatt. Ám korosztálya egyik utolsó mohikánjaként többnyire a semmiből próbál várat építeni.
Hozzátette: 25 évig tanszékvezető volt az egyetemen, ahol a mai középnemzedék tagjai közül tanítványa volt számos olyan tehetséges tervező, aki most az anyagi lehetőségek szűkössége és a háttéripar felszámolása miatt küszködik munkájában. "Tény, hogy mindenkinek meg kell húzni a nadrágszíjat, de van egy olyan pont, amikor nincs tovább, mert annak már katasztrofális következményei lesznek" - mondta, hozzáfűzve, hogy az igazi kulturális élmények helyett a talmi, a népbutítás kerül egyre inkább előtérbe. Mint mondta, mindezek ellenére optimista, reménykedik abban, hogy a fiatalok, illetve a kulturális kormányzat rájön, hogy a színházművészet igenis nagyon fontos dolog. Pályájáról szólva felidézte: egy olyan korosztállyal dolgozhatott együtt, amelyre büszke, tanára volt Oláh Gusztáv, Varga Mátyás. A szakmaiság fontosságát hangsúlyozva arról beszélt, hogy sokat kell dolgozni, nagy alapossággal. "Mindig úgy kell rajzolni, hogy bármely pillanatban meghalhatok, és akkor is meg lehessen valósítani a terveim alapján azt, amit elképzeltem" - mutatott rá.
Elárulta, hogy az élete folyamán talán 3-4 olyan mű volt, amely azt az érzetet keltette benne, hogy sikerült létrehoznia valami csaknem tökéleteset. Székely Gábor rendezővel közös munkáit idézte fel, köztük az Athéni Timon, a Troilus és Cressida, a Tarelkin halála, a Menekülés és a Danton halála című előadást említette. Büszkélkedhet azzal, hogy csaknem az összes Goldoni-, Moliere- és Shakespeare-darabhoz tervezett díszletet.
"Aki nem képes revideálni a saját munkáját, az megszűnik alkotó embernek lenni" - ismertette ars poeticáját, rámutatva, hogy, az újrakezdés, újratervezés képességét a szakma alapjának tartja.

Székely László 1932. október 2-án született Budapesten. Az Iparművészeti Főiskola elvégzése után 1961-ben Egerbe, 1964-ben Szegedre szerződött, ahol a szabadtéri játékok produkcióinak díszleteit is tervezte. Hat év után a szolnoki Szigligeti Színház volt a következő állomás. 1978-ban követte Székely Gábort a Nemzeti Színházba, ugyanígy tett a Katona József Színház alakulásakor is 1982-ben. 1990-ben visszatért a Nemzetibe, majd 1992-től a Budapesti Kamaraszínház vezető tervezője lett. Magyarország szinte minden színházában dolgozott. 1977 és 2002 között a Képzőművészeti Főiskola díszlet- és jelmeztervezési tanszékén tanított, 1990 és 2000 között tanszékvezetőként. 2005-ben megjelent Díszlettervek 1961-2004 című könyve. Művészetét 1973-ban Jászai Mari-díjjal ismerték el, 1984-ben érdemes művészi címet kapott, 1994-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével tüntették ki.
Forrás: mti.hu
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online