Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2009. október 8.
Shakespeare: Szentivánéji álom
A tündérek gonoszkodnak, az emberek gonoszak

Ez az előadás az, aminek Shakespeare mester szánta: tragédia, komikum, szórakozás. Színház, a kiforrott, klasszikusan időtálló fajtából, színház a javából. A Mester amúgy is fekszik az egrieknek. Tavaly jelentős szakmai sikert aratott a Velencei kalmár, idén a Szentivánéji álom gyaníthatóan meghódítja a közönség szívét is.

Pedig nehéz ellenállni annak, hogy egy ilyen kitűnő vázat ne aggassanak teli sallangokkal, moderneskedő, talmi megoldásokkal. Mert Shakespeare-t motorizálni menő és muszáj. De nem Egerben. Itt a motorizációból biciklizáció lett, a frivol kiszólások összekacsintós utalásokká szelídültek. Aki látta a zsámbéki „álmot”, ahol kurvák, autók, Lovasi zene színesítették a képet, vagy a „bőrdzsekis-motoros” III. Richardot, meg a lakótelepi Velencei kalmárt, könnyen megérthetik, hogy ezek a darabok csaknem mindent elbírnak, ami érzéki és hozzáértő. Még azt is, ha nem nagyon bizerglják őket. Radoslav Milenkovic pedig nem piszkálgatta a Szentivánéji álmot, hanem színre vitte, még ha úgy is tűnik, hogy bicikliző svájcisapkás pasik tekernek ezen a színen. Az egri előadás egyszerűen korszerű. Nem kellett semmit modernizálni, mert Nádasdy Árpád fordítása (vajon Aranyé is ilyen ütős volt a maga korában?) annyira modern, hogy önmagában is öröm hallgatni. Pedig Shakespeare szövegeit csak kivételes színészek tudják értőn tolmácsolni. Szerencséje az egri teátrumnak, hogy ebben a darabban akad jó néhány ilyen.
Schruff Milán, Szabó Emília, Mészáros Sára, Mészáros Máté, Görög László, Safranek Károly, Sata Árpád, Nádasy Erika úgy használják a Mester nyelvét, mintha titokban a Royal Shakespeare Company előadásaival lőnék maguk. Bozó Andrea (Puck) és Bányai Miklós, pedig bájosan játssza el mindezt. De a beszélt nyelvnél nem áll meg az egri előadás. A teátrum sztárjai újabban kigyúrt táncossá képezték ki magukat, és „mellesleg” mozgásszínházi testbeszéd nyelven is folyik a kommunikáció, néha ellentétesen – azaz Shakespeare szándékának megfelelően – a kimondott szóval, Barta Dóra remek koreográfiájának köszönhetően. Ebből kerekedik aztán néha csuda.
A Golbe-ban ezeken az előadásokon a szereposztásnak volt egy kis trükkje. Bizonyos szerepeket ugyanaz a színész játszott, ami költségtakarékosságnak is bevált, de kitűnően jelezte, hogy ugyanaz a jellem áll egy-egy szereplő mögött. Shakespeare törekedett is így megírni darabjait. Egerben csak Puck és Philostratus párhuzamát láthattuk, holott világos, hogy több „pár” is jelen volt a színen.
Mivel a dráma a szerelem, a hatalom, az esendőség története, mégpedig oly módon, hogy varázsütésre a személyek jellemében változás áll be, ezért különlegesen fontos a szilárd jellem bemutatása, amit a rendező Hippolytára, a darabot végig megbéklyózva játszó Dimanopolu Afroditére oszt. A tündérek gonoszkodóak, az emberek gonoszak. Megalázzák, kihasználják sebezhetőségében a másikat. Ebben környezetben egy jelentéktelen, ám biztos pont a királyné, akinek más szerep nem jutott, mint szenvedni és sajnálkozni, ha szenvedést lát.
Mivel a Mester, valljuk be, összecsapta a darab végét és Puck közönséghez szóló monológja meglehetősen ügyetlenke, talán ezért az egri rendezés fontosnak tartotta bemutatni, mintegy felkiáltójelet a magányos, elkeseredett és tehetetlen Hippolytát, mely kép inkább szerencsétlenre, mint drámaira sikerült.
Kiemelendő Mészáros Máté, Sata Árpád, Rácz János jutalom játéka, melyben, mint botcsinálta színészek ügyetlenkednek. A Mészáros Sára, Schruff Milán, Szabó Emília, Bányai Miklós quartett, mintha egy önálló színjátszó csoport lenne úgy fénylett ezen az estén.
A díszlet, a jelmez is sokat segített az előadásnak, csakúgy, mint Márkos Albert zenei aláfestései, amelyek Radoslav Milenkovic rendező nyugat-balkáni fiestájává változtatták a finálét.
Weil Zoltán Iván
Forrás: EgriSzín.hu
2025. május
HKSzCsPSzV
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online