Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2009. november 4.
Francia Aszfaltdzsungel a Gárdonyi deszkáin

A Quartet második felvonásának első előadása a színházban

A nemzetközi utazó színházi fesztiválon négy résztvevő nemzet egy-egy színtársulatának európai víziójával ismerkedhetünk meg négy napon át minden este a Gárdonyi Géza Színházban. Mivel a fesztivál második felvonásának első napján a franciák mutatkozhattak be, elsőként a négy társulat közül a nantes-i Rictus Színház előadása következett október 27-én este a nagyszínpadon.
Sylvian Levey Aszfaltdzsungel c. írását egyedi, különleges s a konzervatívabb vonalat kedvelő színháznézők számára nem megszokott módon vitte színpadra Laurent Maidon rendező. A darab két, aktuális társadalmi problémát jár körül. Az első részben egy, az öngyilkosságba menekülő, terhes lányt láthatunk, aki a reménytelenségből esik az élet földön túli világába a tőle elforduló alkalmi partnere, a szülők és környezete okozta szorongások elől. A darab második, hosszabb részében négy férfi erőszakos, kegyetlen és értelmetlen játékát láthatjuk. Két férfi rábeszél egy harmadikat, hogy az verjen szét egy negyediket csupán egy játék kedvéért. Majd a játék hevéből az erőszak maró füstje támad, amely beszivárog mindegyikük elméjébe. Befolyásolási kényszer, hatalomvágy, értelmetlen szórakozás.
Különleges és nagyon jól összhangba hozott képi, zenei és színpadi világot mutat az előadás. A színészi játék szüneteiben, de mégis azt folytatva, kiegészítve, olykor a játék közben a háttérben remek képekkel és operatőri munkával elkészített mozgókép erősíti a befogadói impulzusokat. A filmeken legtöbbször a darab színészei játszanak, a színpadi eseményhez hol direkt, hol indirekt módon kapcsolható jeleneteket.
A színészek kiváltképp a darab második részében mutatott jó játékkukkal mutatják be a szerző és a rendező által előtérbe helyezett társadalmi problémákat: azt, hogy tudattalanunk és intellektusunk hogyan viszonyul ehhez az erőszakos világhoz; hogy, hogyan vesznek rá minket manipulátorok olyanra, amelyhez amúgy semmi közünk és kedvünk nincs; hogy, hogyan válunk bizonyos közegben olyanná, akihez eddig még semmi közünk nem volt. Az előadás rávilágít arra, és erőteljesen sugallja azt, hogy ne váljunk a rutinszerűség eszközévé, mert bizonyos helyzetekben kerülhetünk olyan szerepekbe, amelyek könnyen kizökkenthetnek józan ítélőképességünkből. Megmutatja csupán négy szerepen keresztül, hogy a politika, a hatalomvágy, a politikai gondolatokat, álgondolkodókat követő tömeg hogyan válhat mozgalmassá. Hogy miként hagyhatjuk magunkat befolyásolni úgy, hogy közben nem is vagyunk tisztában a befolyásoltság tényével és eszközeivel, vagy csak nem akarjuk azokat észrevenni.
A lelki és testi erőszak jelenségét a francia vizuálkultúra segítségével láthattuk a színpadon, s néhány pillanatra meg is tapasztalhattuk azt a hivatalos megnyitókon előszeretettel hangoztatott, vélt vagy valós jelenséget, hogy a színház nyelve országhatárokat lebontó nyelv-e. Ugyanis az előadás elején a francia nyelvű darab magyar fordítását kivetítő képernyőn hol csúszva, hol túl kisméretű betűkkel, hol pedig egyáltalán nem jelent meg a magyar szöveg. A szemnek amúgy is fárasztó olvasást megkönnyíthette volna a nem francia nyelvű közönség számára az is, hogy nem csak a színpad egyik oldalán helyeznek el kivetítőt, hanem mindkét szélen biztosítják a könnyebb olvasást. S tán érdemes lett volna elgondolkodnia a Gárdonyi Géza Színház vezetőinek, hogy a stúdiószínpadi előadásokat vajon nem lenne érdemesebb mellőzni a fesztivál idejére, ezzel is megtisztelve a vendégtársulat produkcióját, és feltölteni azt a néhány üres széket.
A különleges képi világ, a jól eltalált zenei betétek, meggyőző színészi játék és rendezés jellemezte az Aszfaltdzsungelt. A közönség türelmes, éles szemű vagy franciául tudó része elégedett lehet grimaszokkal (franciául rictus).
Magyar Krisztián
Forrás: egriszin.hu
2025. május
HKSzCsPSzV
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online