Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2010. március 30.
Hess náci
Rudolf Hess tíz parancsolata a Monodráma Fesztivál harmadik napján

A hétfő, de talán a Monodráma Fesztivál eddigi legjobb előadását láthattuk este a stúdiószínpadon. Igazi monodrámát. Egy kivételesen jó darab találkozása volt ez egy kivételesen jó színésszel. Örömteli és sokáig emlékezetes találkozás.

A már több fesztiválon is nyertes, Alina Nelega monodrámája alapján színpadra vitt alkotás a náci Rudolf Hess-nek, Hitler bizalmi emberének drámai hőssé emelése. Hess, ez a bomló elme már több, mint 40 éve börtönben él, és utolsó vacsorájára készülve fűszerezi élete romlott levesét a tízparancsolat egyedi hozzávalóival. Egy tébolyult öregember, egy náci utolsó percei peregnek le előttünk. Egy korábban embertelen bolondé, akinek embertelenségét közelebb hozza a dráma, már-már emberivé varázsolja, de mindig ott van a "DE", hiszen nem lesz Hess-ből hős, csak egy jellem, akit megismerünk.
Harsányi Attila játéka és Tapasztó Ernő rendezése minden pillanatban lebilincselő. A "játék" elején a folyamatosan adagolt fény után a kivilágosodás során Hess Rossini: La Danza zongorajátékát vezényli magában és magának azon a minimál színpadon, amelynek egyik fele fekete, a másik pedig fehér. Ezt a színsémát követik a nagyobb kellékek is: az asztal, a szék is. Hess valami utolsó vacsora félét készít magának, de közben analitikus mélységgel meséli el életét, a számára elfogadhatatlan embertípusokról gyártott elképzeléseit, Istenhez fűződő viszonyát, a közelgő öngyilkosságot. Sorolja átéléssel és átszellemülve, hogy hogyan kell bánni a paráznasággal, miként kell tisztelni anyánkat és apánkat, meddig érdemes egy nőnek utódot nemzeni stb.
A kezdeti megrökönyödéstől Harsányi fokozatosan elvisz minket az elfogadás oldalára. Már-már elviseljük ezt a náci bűnöst, olykor sajnáljuk, de a szöveg és a darab bravúrja, hogy egy pillanatra sem fogadjuk el Hess-t, aki képtelen kinyitni bezárt világának nyikorgó ajtaját, és azon a fejét is kidugni. Attól, hogy őrült, még nem nyer feloldozást. Egész végig próbálja igazolni magát és tetteit, de a közelébe sem kerül annak, hogy bárki is elfogadja azt.
Harsányi Attila az előadás során egész végig feszül, él Hess-ben. Ahogy néhány jelenetben félig már öntudatlanul üti saját testét, az az érzésünk támadhat, hogy ez már nem csupán játék, hanem a beleélés olyan formája, amelyre csak kevesen képesek. A kezdeti, nyelvi bravúrokat követi a fokozatos átváltozás, az őrült őrülete, elállatiasodása. Hiszen miközben nyers húst eszik, és darálja le kézfejét, és jutunk el legtébolyultabb állapotához, akkor adja ki magából a náci iedológia legszélsőségesebb megnyilvánulásait.
A vastaps során Harsányi szinte tántorogva tér vissza mindig a színpadra. Félig még Hess, és tán fel sem veszi a tapsot és a köszönetet. Még bennmaradt a zavarodott elme világába, mint ahogy egy kicsit mi is.
Magyar Krisztián
Forrás: egriszin.hu
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online