Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2013. április 2.
Egy ember tragédiája a szoknyák alatt
Henri de Touluse-Lautrec életéről szól az egri Gárdonyi Géza Színház új bemutatója

Henri de Toulouse-Lautrec plakáttervező munkáit az egész világ ismeri, a Gárdonyi Géza Színház bemutatója a neves művész életét mutatja be, a tánc nyelvén.

A XIX. századi Franciaországba, Párizs írók, művészek és festők körében népszerű mulatónegyedébe kalauzol a Gárdonyi Géza Színház tánctagozata, a GG Tánc Eger legutóbbi bemutatója, a Moulin Rouge. A darab a neves festő és plakáttervező, Henri de Toulouse-Lautrec életét kíséri végig. A művész szülei első fokú unokatestvérek voltak, mi több, egy ritka betegség hordozói: fiúk tömött csontúsággal született. Mindössze 152 centiméter magasra nőtt, teste erősen aránytalan volt: a törzs méretei megfeleltek egy egészséges felnőtt törzsméreteinek, de végtagjai feltűnően rövidek, kezei, lábai kicsik, ujjai tömpék voltak. Orvosi tanácsra mindig kalapot viselt, álla fejletlenségét szakállával takarta. A rendkívül népszerű és sikeres alkotó életét meghatározta a bohém világ, a könnyű nők és az alkohol, valamint, hogy apja még gyermekkorában elfordult tőle. Az egri előadás e különös, rendkívül tehetséges művész életét mutatja be. A téma nem véletlenül népszerű: több könyv és film foglalkozott már Toulouse-Lautreckel, akinek nevéhez számos anekdota is fűződik. A Topolánszky Tamás rendezte és koreografálta produkció mégis más: egy összművészeti kavalkád. Már a darab elején látható, hogy a videóanimáció szerves része a cselekménynek, a háttérvásznon megjelenő képek kiegészítik, segítik az előadást, de nem vonják el a figyelmet. A György László által megformált gyermek főszereplő bátran játszik társaival, egy súlyos baleset bekövetkeztéig. Életét ezután a szenvedés, a kórház és az orvosok töltik ki. Az ötletes időugrás után (a fehér ruhások tömegéből hirtelen már a felnőtt Lautrceket látjuk) kiderül: az arctalan arisztokrácia kitaszítja a fiatalembert (Bárány Péter), aki a Montmartre-ba költözik, s innentől élete egyre inkább hasonul bohém barátaiéhoz. A vöröslámpás negyedet Baran Grezgorz harmonikajátéka és az egyszerűen, de ötletesen variálható díszlet (Mira János munkája) hozza el a nézőknek. A publikum Lautreckel együtt les a szoknyák alá..., a lányok forognak, cigánykereket hánynak, a lábak az egekben. Igazi csúcspontot jelentő kánkánnal ér véget az első rész, s tudjuk: a Moulin Rouge volt Toulouse-Lautrec igazi élete. Érdemi emberi kapcsolata eddig csak anyjával (Kelem Dorottya) volt, a szerető(k) mindössze a testiséget jelentik. A mámorral együtt jár a szesz, a szer és a szex, míg rátalál a szerelem (Tóth Karolina), s a művész a gyengédség megjelenésével ember, s nem kripli többé. A függőség azonban komoly, s az évekig tartó éjszakázás és az abszint nem múlik el nyomtalanul. Hallucinációk gyötrik, az elvonókúra sem segít rajta, végül édesanyja birtokán hal meg. Az előadás következetesen használja a technikát, feltűnnek a híres plakátok, festmények, amelyeket sokszor a néző előtt alkot meg a művész. Az Eszterházy Károly Főiskola Gyakorlóiskola modern tánccsoportjának tagjaival valódi élettel telik meg a színpad. Borbély Vali (korábbi revütáncos) sors-múzsája vezeti végig az előadást, pontosan meghatározva annak ritmusát. Egyedül a próza alatt fészkelődik a néző, Aristude Braunt (Nagy Csaba) feleslegesen beszél, tánccal erősebb lett volna a jelenet. A képváltások, a fények használata ellenben élményt adnak, a hamuszürke temetéstől a Moulin Rouge pompájáig. Mert Lautrec halálával nem állt meg a show, noha egy fontos színnel kevesebb lett.

A Hírlap tapsa Bárány Péteré
Végzős főiskolásként csatlakozott a GG Tánc Eger csapatához e produkció erejéig Bárány Péter, aki a felnőtt Toulouse-Lautrecet alakítja. A fiatal művész igazi életpályát kell bemutasson: a bohém világban szórakozó, ugyanakkor szüntelenül a kirekesztettségtől – jogosan – félő emberét, aki bár népszerű a maga korában, nem számíthat valós kapcsolatra. Mindezt ráadásul örökké sántítva, bottal a kézben, egy egész estés táncjátékban. Arcán örökkön ott a szenvedés és a gyötrelem, egy-egy pillanat számára a boldogság. Igazi élmény a kábulat-jelenet, amely – mint a próbákon kiderült – nem is veszélytelen.
Pócsik Attila
Forrás: Heves Megyei Hírlap
2025. június
HKSzCsPSzV
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online