Gárdonyi Géza Színház
Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép Fejléckép
  • Főoldal
  • A színházról
    • Külső épületfotók
    • Belső épületfotók
    • Műszaki adatok
    • Térkép
  • Műsor
    • Előadások
    • Havi műsor
  • Társulat
    • Színművészek
    • Táncművészek
    • Vendégművészek
    • Rendezők
    • Igazgatóság
    • Örökös tagok
    • Munkatársak
  • Rólunk írták
    • Hírek
    • 29... - retro
    • Hírlap-Zsöllye
    • Kritikák
    • Interjúk
    • Egyéb írások
  • Galériák
    • Képek
    • Videók
  • Jegyvásárlás
    • Internetes jegyvásárlás
    • Jegyárak
    • Bérletárak
  • Kapcsolat
  • Vendégkönyv
  • Havi műsor
  • Alapítvány
  • Internetes jegyvásárlás
Gárdonyi Géza Színház
3300 Eger
Hatvani kapu tér 4.

Központ:
Telefon: 36/510-700
e-mail

Titkárság:
Telefon: 36/510-701
Tel/fax: 36/313-838

e-mail

Szervezőiroda
3300 Eger
Széchenyi u. 5.
Telefon: 36/518-347
Tel/fax: 36/518-348
Nyitva tartás:
H-P:9.00-17.00
(ebédidő 13.00-14.00)
Sz:Zárva
e-mail


Sajtókapcsolat
Pilisy Csenge
Fax: 36/ 313-838
30 /218-3520
e-mail

GG Tánc Eger

3300 Eger
Törvényház út 15.
Telefon: 36/515-333
e-mail

 


 

 
 
 
 
Kritikák
2009. június 16.
Tükör által

A Hírlap-színház Pécsett / Gárdonyi Géza Színház, Eger, POSZT 2009

Egy aznapi újságcikk alapján kanyarított egész estés darabot az egri Gárdonyi Színház társulata Máté Gábor rendezésében. KERESZTESI JÓZSEF ÍRÁSA.
A kezdeményezés nem új, ám a keretei azok: az egriek előadásának nincs sok köze Halász Péter egykori hírlapszínházának avantgardista radikalizmusához, de szemmel láthatólag nem is ez a célkitűzés vezeti.
A Dunántúli Napló egy idős férfi történetéről ad hírt, akit 2005-ben a pécsi egyetem egyik klinikáján operáltak meg: „Olyan orvost fogott ki, akinek még nem volt meg a szakvizsgája, és tapasztalatlanságának köszönhetően a vállműtét során a nyak jobb oldalán futó karidegfonatot átvágta, és tette Gyula bácsit élete végéig nyomorékká. Bár az ő esetében a karidegfonat rendellenes helyen futott le, azt a műtétet megelőzően nem térképezték fel kellő gondossággal; mint a későbbi per során a bíróság megállapította: a gazdaságossági szempontok nem kedveztek a korszerűbb diagnosztikai eljárás bevezetésének.”
Máté Gábor rendező és az egri társulat ezt a vesszőfutást színházi közegbe helyezi: Vajda Milán önmagát alakítja a POSZT versenyprogramjára, a Zsótér Sándor rendezte A velencei kalmár előadására készülő színészként. A próba alatt tűnik föl, hogy mereven eláll a kisujja – ezt az apró hibát igyekszik orvosolni a versenyelőadást követően, amikor fölkeres egy pécsi szakrendelést, és ezzel kezdetét veszi az egyre durvább orvosi beavatkozások sorozata.

Szögecsek a kisujjban, a könyökben, emelt díjas telefonhívással dolgozó televíziós csodadoktor, hosszan tartó prosztatavizsgálat, és végül a teljes bénulással járó idegsebészeti műtét. A társulat pergő ritmusban, nagy lendülettel és ami talán a legfontosabb, okos humorral vezeti elő az eseményeket. A magyar egészségügy bugyrainak a megjelenítése, az SZTK-váróterem atmoszférája mindenkinek mélységesen ismerős, és ekkor olyasvalamin nevetünk, amit időről időre magunk is megszenvedünk – talán ezt nevezhetjük gyógyító nevetésnek.
Kapunk mindezen túl egy remek paródiát a versenyprogram darabjait kísérő szakmai beszélgetésből, ahol a kritikusok az egekbe dicsérik az egri Shakespeare-előadást, kiemelve Vajda Milán játékát, és külön fölfigyelve a jellegzetes kisujjtartásra mint a színészi játékot meghatározó apró, ám zseniális momentumra. A POSZT díjkiosztó gálaműsorával zárul a történetünk, ahol egy pécsi EKF-tisztviselő átadja az immár tolókocsiban ülő, élőhalott Vajdának a legjobb fiatal színésznek járó különdíjat, egy másfél napos orfűi nyaralást. A közönség itt már fetreng a kacagástól, és teljes joggal.
Az efféle nevetésbe persze némi keserűségnek is vegyülnie kell. A szóban forgó idős férfi a fönti bírósági indoklással elvesztette a műhiba-pert. Cseri László írása a Dunántúli Naplóban így összegzi a helyzetét: „Az elmúlt két évben nemcsak a kar tartószerkezete romlott le, hanem karjának állaga is. A válláról teljesen eltűnt az összes izom, mondja, s mutatja az ezt bizonyító röntgenfelvételeket. Csak a csont és a bőr maradt, minden hús, ami a csonton és a bőrön kívül ezen a tájékon valaha fellelhető volt, elindult a mellkasa felé. Az orvosok csak a vállukat vonogatják. Nem biztatják, semmiféle megoldást nem ajánlanak. Egyikük félvállról csak annyit szólt: legjobb lenne az egészet levágni.”
Nyilvánvaló, hogy a történetben nagyobb dráma rejlik, mint amit az egyébként remekbeszabott groteszk villámszínház látni enged. Ám abban a jelenetben mégiscsak fölvillan valami a bennünket környező világ mindent átható cinizmusából, amikor a kórház és a felperes képviseletében eljáró két ügyvéd találkozik, és örömmel ismerik föl egymásban régi évfolyamtársukat. Elmesélik egymásnak, mi történt velük az elmúlt években: karrierépítés, család, válás, luxus borospince és jacht a dubrovniki kikötőben. Mészáros Máté és Kaszás Gergő pazar kettőse kegyetlen és találó karikatúrát rajzol a mai magyar társadalom elitjéről, alighanem a fergeteges humorú másfél óra legélesebben kritikus, legemlékezetesebb pillanatát hozva létre.
Keresztesi József
Forrás: Revisoronline.hu
2025. május
HKSzCsPSzV
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 

  • Támogatók
  • Linkek
  • ggszhonlap at gmail dot com
  • Próbatábla
© 2025. Gárdonyi Géza Színház - Theater Online